Sunday, March 23, 2014

CERITA SAYA TENTANG ESP (ENERGISING SOY PROTEIN)

Cerita saya ringkas sahaja.

Bila sebut Shaklee, rata-rata yang terbayang dikepala ialah ESP. produk paling laris bukan setakat di Malaysia tp juga diseluruh dunia. Produk yang boleh dinikmati seisi keluarga tanpa mengira tahap kesihatan.

Mula-mula kenali dulu ESP tu apa. Okey ni rupa dia,
Apa kandungannya
Dalam tong ni ada serbuk protein soya yang rupanya seakan-akan susu tepung. Dalamnya terkandung 14g protein soya (bg setiap hidangan) yang  mengandungi semua asid amino, termasuk 9 jenis yang diperlukan untuk sistesis protein.  Tidak seperti protein daripada daging, telur atau produk tenusu, ESP ni rendah lemak dan tidak mengandungi kolestrol dan laktosa. ESP adalah sumber kalsium dan zat besi yang baik. Shaklee diproses dengan air dan bukannya bahan kimia.

Kenapa kita perlu protein?

Kerana asas badan kita adalah 25% protein yang membentuk kuku, rambut, kulit dan otot kita. Kalau nak tahu, badan kita ni selain protein terdiri dari 66% air, 8% lemak serta hanya 1% vitamin  dan mineral. Protein juga yang merupakan molekul yang diperlukan oleh sel-sel badan kita bagi pertumbuhan yang sihat. Sel membentuk tisu. Tisu membentuk organ. Organ membentuk sistem badan. Sel yang sihat akan membentuk sistem badan yang sihat. Itulah sebabnya protein yang baik diperlukan bagi menjana sel yang sihat seterusnya membantu proses pertumbuhan serta menggantikan sel yang mati atau rosak.

Pengambilan protein menerusi diet harian kita mungkin tidak mencukupi. Kerana itulah supplemen dicipta bagi membantu individu mendapatkan bekalan protein tambahan.

Kenapa ESP?
Kerana ESP merupakan produk Shaklee yang telah dikaji sejak 1970an oleh Dr Shaklee. Banyak kajian dilakukan sebelum produk ini keluar dipasaran. Shaklee bukan produk yang main bantai aje keluar overnite tanpa kajian hanya testimoni sahaja. Penghasilannya adalah menggunakan kacang soya terpilih yang Non-GMO (genetically modified ornasim) yang mana ia dipantau sejak dari proses ditanam, dituai sehinggalah siap diproses. Ia dipantau menerusi program Identity Preservation Program (IPP). ESP tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet. Sangat alami, sangat semulajadi.

Jadi apa khasiat pemakanan ESP 

Antara kesan yang dilaporkan selepas pengambilan ESP;

  1. Membekal tenaga dan mengurangkan rasa lapar kerana ia mengekalkan bekalan tenaga berterusan. Juga meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dl
  2. Mengurangkan kolestrol
  3. Mengandungi 5 Vitamin B yang asas, separuh dari keperluan harian Kalsium, dan soya Isoflavons. Kajian menunjukkan ia dapat membantu mengatur peredaran hormon ketika proses peralihan ke fasa menopause (bagi wanita). Ia juga membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.
  4. Kandungan fitoestrogen untuk kesihatan prostat, payudara dan menopous.
  5. Indeks glisemik yang rendah untuk membantu mengekalkan paras gula dalam darah. 
  6. Kekal Muda - Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. 
  7. Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan  parut.
  8. Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.
  9. Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.
  10. Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya. 

Hasilnya kepada...

Remaja, pelajar dan pekerja atau individu dewasa - Sebagai energy booster (terasa kenyang jika diambil pada waktu pagi, bagus untuk diet).

Lelaki - melindungi dari penyakit seperti jantung, kanser, etc

Wanita - protein menghasilkan kulit yang cantik dan anjal dengan tona sekata. Bagi yang ada kesan bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protein untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut.

Ibu mengandung - baik untuk kesihatan sepanjang tempoh mengandung, bayi yang membesar dengan baik serta membantu mengurangkan ketidakselesaan ketika mengandung.


Ibu menyusu - penambilan berterusan boleh menambah dan mengekalkan bekalan susu, menambah berat badan bayi, membantu menganjalkan bentuk payudara wanita terutama yang menyusukan anaknya. Ramai sangat ibu yang telah mencuba ESP mengakui kebenarannya (anda boleh lihat banyak sgt tetsimoni di internet). Payudara mudah rasa berat jika bayi lambat menyusu atau sesi perahan tertunda. Selain itu payudara tidak mudah lembik atau hilang keanjalan.

Cara makan?

Senang sangat..
  1. Bancuh 1-3 sudu besar dalam air suam / sejuk. Minum mcm tu aje untuk rasa soya yang asli. Jgn lebih dari 3 sudu ye..membazir!  Protein soya nak agak susah sikit nak larut, so cara paling best guna shaker. Kalau anda mahu shaker percuma, boleh PM saya utk promosi.  
  2. Jangan guna air panas, suam oklah..kalau panas ia akan menrosakkan protein. Rugi!
  3. Makan supplemen apa pun, jangan kededut minum air kosong ye. Ingat badan kita 66% adalah air.  Jangan pelik jika supplemen yang kita makan kurang berkesan jika kita jenis yang kurang minum air ditambah dengan suka minum air berkafein. 
  4. Paling best minum sebelum ke tempat kerja untuk tenaga segera. Biasanya dah minum secawan badan akan rasa kenyang dan tak terasa nak makan breakfast gajah. tu sebab ESP ni part of set diet:)
  5. Kalau puasa minum masa sahur. Kalau suka  sgt nak minum lg boleh secawan lg masa berbuka.
  6. Ni pulak resepi dari Puan MamaCery, yang sekarang merupakan Presidential Master Shaklee
    • ESP + plain water (suam/sejuk)
    • ESP + Fresh Milk
    • ESP + Fresh Milk + kurma (rendam kurma dalam susu..after few hours..blend/shake it and mix with 1 sudu ESP...boleh add on almond or fruits.bukan sahaja bertenaga..boost milk production malah energized)
    • ESP + susu tepung (any brand)
    • ESP + Performance Drink Shaklee + MealShake Shaklee
    • ESP + Nesvita 3in1
    • ESP + jus twister tropicana
    • ESP + Yogurt drink
    • ESP + Ribena
    • ESP + any fruit juice ( tembikai, epal, lobak putih,peria,pegaga)
    • ESP + Milo/Horlicks
    • ESP + sirap bandung
    • ESP + fresh milk + oat+serbuk koko+madu (ni resipi Dr Muhaya)
Anda Jimat dengan ESP

  1. Beli setong (850gm)..satu keluarga boleh makan..mak ayaha atuk nenek anak. cuma kanak-kanak sahaja tidak perlu. Makan tak boleh lebih dari 3 sudu sehari. Makan banyak pun tak guna sbb protein berlebihan tidak akan diproses oleh badan. Ramai pengguna yang dapat menggunakan setong ESP dlm jangkamasa 2 bulan.
  2. Pada Mac 2014 ini terdapat promosi Beli 6 percuma 1, yang boleh anda kongsikan dengan keluarga dan rakan-rakan. Harga pasaran adalah RM150 se tong. Dengan promosi ini anda boleh jimat hampir 33%. Boleh PM saya untuk maklumat lanjut.
Sy sangat-sangat sarankan anda ambil kesempatan bulan ini utuk membuat stok ESP. Kerana penjimatan yang sangat lumayan dan kerana mungkin promosi ESP yang akan datang akan mengambil masa tidak kurang dari setahun dari sekarang. Jimat banyak tu:).

Hubungi Saya untuk Sihat yang Selamat,
SUZIE MUDA
0199390033 (whatsapps only)
0199757240 (SMS/call)
Facebook


No comments: