Monday, July 9, 2007

TOILET TRAINING

Hari ini buat kesekian kalinya, aku dgn hati yg panas membara, sekali lagi kena basuh tahi kambing Ariz yg dengan 'sengaja' dikeluarkan kat ruang tamu. Aku tahu itu adalah caranya utk mendptkan perhatian. Tambah pulak aku hari ni duk sibuk membaca gossip Erra-Hans-E.Emran..maka x banyak masa nak main ngan dia. Diam2 dia berak lak kat situ. Pastu mcm biasa dia akan kata, 'Ma, kalau berak, masuk dlm tandas kan!' (benar2 menambah lg geramku..tp hati kata sabar...budak kecik bukan tau apa, cakap je pandai). Tp hari ni kira ok lagi nak compare ngan last week yg dia buat marathon paksa kencing kat ruang tamu kes nak tarik perhatian jugak rasanya. pastu dgn bangganya announce, 'Ma, ayeh kencing!'. Dan hari itu 3 kali aku terpaksa buat projek membasuh rumah besar2an. Abah takde so kena buat sorg2 hingga rasa nak patah pinggang. Masuk kali ketiga tu sampai aku naik sebak sbb x larat sgt. Aku buat2 nangis, n Ayeh pun mcm nak nangis tgk aku menangis. Tp beberapa hari lepas tu dia asyik mintak supaya aku naNgis pulak..alahai..
'Ma, nangis lah ma..Ayeh nak tengok mama nangis!'.

Sebenarnya Ariz sdg dlm training. Training utk tidak memakai diapers. Ariz dah 2 tahun 8 bulan tp amat memalukan sbb mamanya (mungkin malas) sehingga telah hampir setahun terlebih umur dr usia kebiasaan budak berhenti ber'diaper'. Mungkin antara sbb lain ialah mamanya adalah TOKEY DIAPER TAK RASMI..hehe..Ariz sendiri amat x suka nak pakai..maklumlah budak besar. Dah pandai sgt nak bgtau. Tp aku takut dia accident terbuang air merata so end up aku paksa dia pakai pampers. Menurut Mama Cik Moh, kat rumah dia Ariz dah pandai pun x pakai diapers disiang hari. Tp bila balik umah Mama Cujiha ni dia kena pakai semula. Mungkin antara sbb dia jd memberontak dan balasannya dia menyusahkan mamanya double or triple dr kesusahan mengatur kencing berak di tandas.

Maka hari ini aku dpt beberapa pengajaran..
1. Ajarlah anak anda toilet training sejak umurnya 1 1/2 tahun..sebelum dia mula mengajar anda
2. Rajinlah skit wahai ibu2 berkerja..org lain pun keje jugak..:D
3. Sabarlah ketika mencuci rumah akibat najis anak anda..mak n tok nenek kita dulu lagi dahsyat..dah la anak selang setahun..pampes kain lak tu..silap2 abis bocor..lagi teruk nak mencuci..mungkin pahala mudah tuhan nak bagi utk ibu2 yang penyayang..
4. Jgn terlalu asyik dgn sesuatu hingga lupa yg anak anda perlu perhatian..walopun ketika dia sedang menonton tibi..

No comments: