Saturday, September 29, 2007

Sungguh aku tak boleh nak bayangkan

1. Dulu Cik beranak sampai 14 org tak termasuk yg stillborn. Dan hampir 70% adalah berjarak seorang setahun. Waktu tu takde diaper pakai buang, takde air kena angkut kat sungai hampir 100meter, takde elektrik pakai pelita minyak tanah, takde gas masak pakai kayu api, takde tandas main berak dlm semak je, tiap-tiap tahun umah kena banjir; dan Cik n Ayah manage utk melakukannya. Mcmana tu? Serasa mcm impossible kalau nak dibandingkan dengan aku ketika ini, yg Ariz dah hampir 3 tahun, tandas dlm umah, utilities lengkap segala, tp lembek cam lempeng gandum ketika mengandung anak kedua. Aku x boleh nak imagine betapa super womennya Cik dlm menjaga kami sehingga dewasa. Dan aku menangis sebab aku tak boleh nak bayangkan kalau aku ditempat dia. Dan aku berdoa moga segalanya mendapat balasan dari Allah di akhirat nanti. Khusus buat Ibu dan Ayahku.

2. Aku x boleh nak bayangkan ada manusia yg lebih keparat dari setan kat muka dunia ini, yang sanggup memperlakukan Adik Nurin seperti itu. Dan aku berdoa moga si keparat itu mendapat kehinaan dalam hidupnya sampai mati dan moga dia mati lebih dahsyat dr yg dia buat kat Nurin. Dan utk Keluarga Nurin, sabarlah dan redha kerana anak kalian hanya menderita di dunia, tp di akhirat insyaAllah dia tergolong dlm org2 yg bahagia.

No comments: