Monday, July 27, 2009

Entry terakhir Blog Allahyarhamah Yasmin Ahmad (yg link ngan blok aku) ialah pd 22/7. Tak sampai seminggu sebelum dia dijemput Ilahi (al fatihah buat arwah). Terasa satu peringatan yang amat besar buatku bahawa sesungguhnya kematian datang bila-bila masa sahaja, tanpa kita menjangka sama sekali. Kepada diriku sendiri, cukupkan bekalmu? Andai engkau yg dipanggil pergi, bersediakan engkau?

Esok aku dah mula kerja selepas MC selama 15 hari. Tak tau mcmana nak luahkan rasa yg terbuku dlm hati. Takpe simpan saja. Moga Allah mempermudahkan segala urusan duniaku. Dan meringankan jasadku untuk melaksanakan urusan untuk akhiratku.

Sepanjang cuti ni aku tak tau pun amende aku buat kat umah. Menjahit idak, RE pun tak sentuh, kemas umah..ada lah sket2..wat keje opis..uhhuh..tak pandang pun..bisness..ada lah sket2..antar anak ambik anak..tu jelah kot..Dah ada feel sket mcmana rasanya jd fulltime housewife. Cuma aku sempat gak habiskan beberapa buku yg dah lama beli tapi x sempat baca. At least something..hehe..

Hari ni belajar ttg Laws of Learning. Boleh praktik utk reinforce tabiat2 baik kepada anak2. Bukan anak je, dewasa pun sama gak. Laws nya begini..aku ambik satu aje lah..'The best process to shape character is through small rewarded steps that move progressively towards any goal .' Contoh cam nak suruh anak suka mengemas sendiri barang peribadi dia..start ngan small steps like temankan dia kemas toys. Then bg pujian atau apa2 bentuk reward. Esok wat steps lain plak..dan terus2an gitu. Sampai benda tu dah jd habit pd dia.

No comments: