Wednesday, February 21, 2007

Ariz @ 2 tahun 3 bulan

I always had this 'uneasy' feeling when it comes to write something about ariz. i'm afraid of what people will think when they had come across my page. I'm very sure that all mommies out there will think that their kid are owiz the best, the cleverest, the comelest, the funniest, etc. So am I tho' i know that my ariz is not the kind of 'adiputra' type of kid. And i'm afraid that it might shown thro' my writing. (and readers, please be in mind that this is for my record only..heheh)

Sebenarnya tak terkejar aku nak menulis ttg ariz. terlalu cepat dia membesar dan berkembang tak berkadar dgn masa yg aku ada utk menghayati, apatah lagi mencatat disini. At this age, like other kid at his age, he is soooooo funny. n soooooo nakal. suka bercakap..lots an lots of new vocabs, new sentenses, new funny things yg aku rasa exclusive antara satu toddlers dgn toddlers yg lain. Kekadang bila nak marah sgt pun bleh bertukar jd marah tersengih..tp kena kontrol sengih la sbb kang dia nampak dia ingat kita x serius plak marah dia. Sekarang ariz cukup suka buat sommersault, melompat ala power rangers dan memanjat. Pantang nampak apa yg lebih tinggi mesti dia panjat. sampai rak buku pun habis dipanjatnya.

Ariz agak cepat dr segi percakapan tp dr segi perkembangan lain slow sikit compare to anak2 kengkawan. Mungkin benar kata org tua kalau badan cepat mulut lambat skit, kalau mulut cepat badan lak lambat. So utk my first baby, ni lah rekod nya...
Meniarap @ 4 bln
Tarik dada @ 6 bln
Duduk tanpa disokong @ 6 bulan
Merangkak @ 7 bln
Berjalan @ 10 bln
Berlari @ 15 bln
Memanjat @ 20 bulan
Gigi pertama @ 6 bulan
Gigi terakhir @ 15 bulan
Full word @ forgot
Full sentense @ forgot, tau2 dah pandai ckp macam2

Language Preference
Sejak kecil Ariz cenderung kpd bahasa Arab. Mungkin kerana sejak dlm kandungan aku suka lagukan zikir2 dlm arabic n bila dah lahir pun aku suka dodoi ngan nasyid2 arab. Plg ariz suka ialah nasyid 'LailahaillaAllah' yusuf islam. kalo nak tdo mesti nyanyi lagu tu. Mungkin sbb setiap hari dengar, aku masih ingat waktu umur dia 8 bln dia dah boleh sebut 'Muhammadan Rasullullah' dgn sedikit pelat. Tp mmg kalo apa2 yg dlm arabic dia boleh tangkap dgn cepat. belum masuk 2 tahun dia dah hafal alif ba ta sampai habis (sbb selalu pasang CD iqra' kot) tp kalo one, two, three..hampeh..dia main hafal tunggang terbalik. Seblm lahir aku pernah bincang ngan abg n kami decide utk aku communicate ngan dia in English n abah in Malay. Tp ariz mmg tak suka kalo aku speaking ngan dia. Ada sekali time pulang dr keje, aku jwb semua soklan dia in English..then dia ckp..'mama, xmo ckp tu!'. Dia boleh sebut perkataan arab dgn jelas tp kalo english selalunya kureng..hehe..

Weight n height - this chart show it all. Ariz use to be big fat baby (selalu duk kat line obese kalo pakai chart baby Malaysia). See http://arizimran.fotopages.com for pic of him. Tp lately dia semakin meng'ganas' so berat badan maintain 15kg sejak umur 20 bulan. Tinggi pun maintain 90 cm sejak umur 2 tahun. So, overall perkembangan yg normal, Alhamdulillah.
Lagu2 yg dia suka nyanyi..

sebelum umur setahun (Pok amai2, air pasang pagi, nenek2 si bongkok tiga, baa baa black sheep, twinkle2, little indian)

Then besar sikit dia suka nyanyi lagu ummi (favourite dia), my mother, happy birthday, lagu2 aeman (plg dia suka ikut lagu selamat hari jadi 'Allah selamatkan kamu...'

baru2 ni dia balik sambil nyanyi..'icabela adalah...' n 'aku memang pencinta wanita....' haiyya..apa nak jd anak aku nih..terpengaruh ngan budak2 kat umah babysitter dia agaknya..ada2 je lagu2 baru yg dia bawak balik.

Hobi
Hobi ariz yg paling ketara ialah menulis n membaca. Dia boleh hadap buku berjam2 semata2 untuk menconteng. n pernah satu ketika (umur between 15 to 20 months) dia mesti baca buku sblm tdo. This thing aku rasa sbb dia selalu tgk aku x penah lekang dgn buku so dia terikut2 kot.



(sempat lg menconteng ketika taklimat kat sekolah Pak Su)


Istilah2 yg Ariz guna
'Qur'an' - semua buku bertulisan jawi
'1, 2, 3' - kamera
'sudu tajam' - garfu
'tulih ulat' - menconteng
.....

No comments: