Sunday, May 6, 2007

Ujian Kehidupan

Kebelakangan ni aku mcm mak migrain je memikirkan hal orang. Masalah juga aku ni, takde masalah cari masalah. tp nak wat camne kan dah mmg mcm ni. Tak nak pikir pun teringat jugak. Syukurlah saat ini aku belum diuji dgn ujian2 yang teruk, masih ada ruang untuk membantu memberatkan kepala dgn masalah orang lain.

Begitulah rencah kehidupan, selagi bernyawa, selagi tu lah kita di medan ujian. Ujian kesenangan, ujian kesusahan. Ujian kesenangan selalunya mengalpakan kita. Seronok, sehingga lupa yg sebenarnya kita sedang diuji. Selalu menjadikan kita gagal tanpa sedar. Ujian kesusahan mungkin menjdkan kita keluh kesah. kekadang makin dekat dengan Allah tp kekadang ada yang seakan tidak redha dengan ujian tersebut. Sehingga sampai ke titik akhir pentas kehidupan dunia, selagi itulah hidup kita takkan lari dr ujian yg telah ditetapkan.

Hati aku amat tersentuh bila balik kampung baru2 ini. Seorang kawan adik, jiran kami juga, yg mengidap penyakit gila yg diwarisi dr ayah diorg, malangnya si abang tu seperti tidak redha dgn dugaan tu. Kata cik, selalu dia menjerit sorang2 pastu cakap yang alangkah baiknya kalau dia jd sipolan si polan. Terus ketika itu aku tersedar yg rupanya ringan aje dugaan yang Allah timpakan kepada kakak serta ibu mahupun adik2ku. Tersedar sekejap. Terasa alangkah syukurnya dgn apa yang ada. Teringat kembali kisah2 ujian keperitan hidup yang pernah aku baca sebelum2 ini. ujian seorang bapa yg terbakar kesemua anaknya dlm kebakaran rumah, ujian seorang wanita yg kematian suami tanpa pekerjaan, ujian seorang insan yang cacat takde kaki tangan, ujian seorang isteri yang dapat suami perangai macam setan, ujian anak2 merempat di jalan chowkit yang terpaksa keluar bilik semata2 nak bagi mak dia servis pelanggan, ujian seorang ibu yg semua anak2 jd bohsia dan hisap dadah..mcm2 kisah ujian yg kadang dengan hanya baca kisah mereka pun dah rasa x mampu nak tanggung.

Mcm2 lah kalau nak di senaraikan, dan macam2 lagi kalau nak ditolong pikirkan. Takde kesudahannya. Lalu kesimpulan ni hadir dlm benak fikiran aku. REDHA. Kalau kita redha je dengan apa pun yang datang, insyaAllah hilang segala keluh kesah dan migrain segala. Bila REDHA, rasa ringan sikit kepala, boleh tdo lena sikit sambil memikirkan solution kpd masalah adik beradikku......hmmmmmm.....

No comments: