Monday, December 10, 2007

hatiku tersentuh lagi

Hari ini aku terima sms dari collegue aku dr Mekah. Sebahagian dr msgnya berbunyi '.....ana juga telah mendoakan kebaikan puan secara khusus'. Aku rasa mcm nak berderai je air mata. Sebabnya, he used to be my ex-bos whom i used to hate soo much. Byk dosa aku ngan dia walopun dia tak tau. Selalu aku ngutuk sbb tak puas hati (yg relate ngan keje aje lah). Dan aku pernah describe dlm post aku yg awal2 dulu. Tp bila org berbuat baik pd kita sedgkan kita sebaliknya, ia buat aku jd sedih sgt. Apapun, aku doakan dia beroleh sepenuh kebaikan sepanjang di sana dan sekembalinya disini.

Semalam Ariz dah buat aku dan abg jd trauma sekejap. Abg nak mengusik aku bg aku hidu gigi dia yg tercabut (which can be considered as gurauan kejam lah) so aku lari terjerit2. Ariz yg leka bermain terkejut sambil terus menangis mcm budak histeria. Pastu pukul2 abang sekuat hati sambil jerit 'abah jahat, abah buat mama!'. Kami terpana sekejap then aku peluk ariz kasi dia tenang. Abah pun terkejut terdiam. Hilang dah nak buat lawak alih2 jd takut. Kesian sgt rasanya kat Ariz, budak kecik mana dia paham apa2. Yg dia tau, dia nak protect mama dia. So bila tanya lepas tu dia cp dia tak sayang abah. Terpaksa kami slow talk ngan dia, pujuk2. Nasib baik sejam lepas tu dia kembali okay.

Bulan December kembali, musim appraisal for bonus. Skrg pakai sistem baru based on balance scorecard and competency. Byk perkara yg perlu di improve sbb sistem ni mcm tak seimbang antara department. Ada org senang score ada orang susah nak score. Anak2 buah aku ler yg paling kesian, semua score rendah sbb bsc yg kitorang buat amat detail dan capture almost semua. Harap2 pengurusan ada consideration lain masa moderation nanti.

No comments: