Sunday, December 9, 2007

Nostalgia musim tengkujuh

Skrg hari2 hujan..kerap tp tak lah lebat sgt..Aku mmg suka hujan..rasa shahdu jer..teringat kenangan masa kecik2 dulu..terdengar2 bunyi hujan menimpa atap zink, ternampak2 ayah dengan kain pelikat yang ditarik keatas seperti khemah kecil menutupi leher sambil bersandar di dinding melagukan ayat2 Qur'an atau selawat. Teringat kami mandi2 di 'cucuran' atap. Ahh..rindunya pd zaman kecil2 dulu.

Skrg musim tengkujuh pun tak merasa dah ngan banjir..tak macam dulu, tetiap tahun mesti banjir. Apatah lagi bg aku yg duduk di dua kampung yg mmg terkenal dengan banjir (arwah ayah pernah sekali masuk buletin utama, tgh kayuh perahu dlm banjir). Yg bestnya kami jarang kena pindah walopun air dah naik skit je nak cecah lantai. Thrill jugak terasa mcm duduk ditengah pulau. Boleh main2 air banjir, berenang, tangkap ikan, etc. Paling ebst bila ada org datang hantar bantuan banjir. Time tu jenuhlah makan segala jenis ikan, ikan perah, lampam, puyu, keli, haruan, etc. Ayah mmg pro bab menangkap ikan dan kami adik beradik pulak suka sgt berebut belon (org kg aku panggil 'celepong') yg ada dlm perut ikan tu. Pastu best juga sbb bleh main perahu kat tepi rumah.

Bila musim tengkujuh perut asik lapar aje. So makanan berbentuk ubi mmg amat ler laku time tu. Ubi kayu, ubi setela, ubi gadong (tak leh lupa adik2 mabuk sbb termakan ubi gadong tak masak) dan mcm ubi lagi. Baju2 pulak bersidaian di jemuran sbb tak sempat kering. Silap2 terpaksa pakai baju basah jer. kalo org baru bersalin mmg teramatlah kasihannya nak mengeringkan lampin baby. Kadang2 terpaksa letak jemuran atas bara api dan hasilnya..baju salai!

Yang tak best bila banjir dah surut..sbb tanak jd lecak sgt n baunya busyuk!

Skrg musim tengkujuh dah tak bermakna spt ketika kecil dulu. Sekadar kereta tersadai atau kena tolak sbb tak lepas air banjir, apa yang best?

4 comments:

Anonymous said...

Hi kak...
Lily savage ke ni?
Tima kasih kak sbb sudi baca blog mengarut su.....
Akak tgh tggu hari ye...
harap2 semuanya berjalan dgn lancar.....
take care kak.....sayang utk ariz anak akak....

Wanie said...

O-ne, teringat pulak mase kat MRSM.bile ujan, mesti naik air.nampak simen yg tpt berjln ke bgnan akedemik je.pastu sejuk giler sb asrama made frm kayu...huhu

Azie said...

Huh.. Wanie, Suzie, sebut psl musim tengkujuh kat MRSM, teringat sy pada corridor yang penuh dgn cacing... yucksss... sampai kita kena sususn bangku utk meniti ke dewan makan.. Pastu pagi2 je on the way to block academic mesti dengar anak2 dara kegelian cacing menjerit awwww....awww...

Sy pun miss sgt musim tengkujuh masa kecik2 dulu..Rasanya the best moment of the year..

IMAN said...

cacing tu mmg saya takleh lupa..tp tak penah ler pulok menjerit..

sebut pasal menjerit teringat plok ke mega :)